Kokemuspankki

Nuorten kokemuksia Integraatioteatteri Baltzarista

”Yleensä vasta sen jälkeen kun olemme keränneet tunnekokemuksia, tehneet virheitä, korjauksia, ja etsineet uusia tapoja, kokemukset alkavat vähitellen asettua mieleen ja löytävät järjestyksen. Tämän prosessin loppuvaiheessa opitut oivallukset nousevat sitten tietoiselle tasolle. (…) Ohjaajamme käyttää paljon mielikuvia ja ilmauksia, jotka toimivat ensisijaisesti alitajunnan tasolla. Hän ei vaadi meitä ymmärtämään asioita teoriassa, hän opettaa esimerkin
kautta.”

Kim Seppälä, Jumala on Suuri -musiikkinäytelmäproduktio,
Helsinki, 2011

”Huomasin hyvinkin nopeasti itseluottamukseni kasvavan (…) Lopetin itseni vähättelyn ja pikkuhiljaa kasvoin ajatukseen, että olen lahjakas, taitava, osaava ja halutessani myös komea, nuori mies. Aamusta iltaan, päivästä päivään ja myös niinä päivinä kun harjoituksia ei ollut tunsin itseni hyväksi, olin iloinen ja uskalsin hymyillä ja nauttia itsestäni ja itselleni tärkeistä asioista. ”

Antti Uusi-Videnoja, Jumala on Suuri -
musiikkinäytelmäproduktio, Helsinki, 2011

”Teatteri Baltzarissa tehdään teatteria eri tavalla kuin muualla. Aluksi olin hämmentynyt, hukassakin. Mutta ajan kanssa ymmärsin että täällä ei lähdetä liikkeelle tekniikasta, vaan ihmisestä, hänen sisimmästään lähtevästä ilmaisusta. Baltzar keskittyy siihen ihmiseen ensin ja sitten vasta laittaa niitä teknisiä vaatimuksia. Eli sen ohjauksessa saa ensin kasvaa ja sitten voi alkaa tekemään teknisiä asioita, se on ehkä se hienoin asia. Ei heti tarvii olla valmis.”

Lilian Luo, Synti-produktio, 2016
”Baltzarin työskentely on intuitiivistä, hän antaa näyttelijälle vapauden ja tilan löytää itsensä. Hänellä on kyky kuvailla näyttelijän mielentila parilla sanalla, hän viitoittaa tien ja antaa heille uskoa, jotta he selviytyisivät maaliin.”

Lenka Nemeckova, Sny –kansainvälinen teatterityöpaja, Prahan Kansallisteatteri, 2012


”Tekemämme teatterityöpajan käynnistyttyä tunsin suurta kiitollisuutta. Opin, että kykenen saavuttamaan enemmän, kuin mitä olen uskonut. Baltzar ei koskaan jätä näyttelijää rauhaan, hän pistää näyttelijän ottamaan jatkuvasti uusia askeleita roolin hakemisessa – hän vaihtaa olosuhteita ja puitteita herättääkseen luovuutta näyttelijässä. Hänen tapansa tehdä teatteria on hyvin ”mustalaista” – improvisoivaa, joustavaa ja pikemminkin prosessi- kuin tuloskeskeistä, mikä on hyvin innostavaa.”

Jan Tosovsky, Sny –kansainvälinen teatterityöpaja, Prahan Kansallisteatteri, 2012

”Integraatioteatteri Baltzarissa oon oppinut keskittymään ilmaisuun ja siihen mitä haluan kertoa, enkä siihen miten sen teen. Veijo ohjaa eri tavalla kuin muut, kysymys on sisäisestä kasvusta, joka vaatii aikaa, oman identiteetin löytämisestä. Produktion alussa olin hukassa, koska suoritin asioita teknisesti ja pelkäsin tekeväni kaiken väärin. Hieman myöhemmin ymmärsin, että ensimmäinen asia mikä mun pitää oppia on itseni hyväksyminen. Veijo puhuu ”oman pohjan rakentamisesta”. Sen jälkeen oon tullut pitkän matkan ylöspäin, enkä ole ikinä tuntenut oloani näin vahvaksi ja varmaksi.”

Peppina Sillasto, Synti-produktio, 2016


”Tämmöstä pitäis tehä aina. Kaikkien ihmisten pitäis tehä, niidenki jotka ei ikinä tee, niin vitsi ku tekis, niin olis eri ääni kellossa...Oon huomannu että kaikissa on sitä potentiaalia, noissa kaikissa muissakin on. Niin se on nupista kiinni, että mille polulle sä lähet, uskallat sä lähtee yrittää. Baltzarin ohjaus kyllä kannustaa uskaltamiseen ja yrittämiseen.”

Osallistuja, Synti-produktio, 2016


”Veijo tuo ihmisissä esiin asioita, joita ei itsekään tiedä että on. Veijo näkee että kaikki meidän porukassa on lahjakkaita. Baletissa opettajat selkeesti yrittää auttaa vaan parhaimpia eikä huomioi huonompia. Täällä ei tuu semmosta tunnetta että olisit huono, koska kaikki saa kokeilla kaikkea. Tää on turvallinen paikka tehdä kaikkee. Fiksuu nähdä että ihmiset osaa eri asioita. Baletissa opettajat luovuttais että kun tää ei osaa niin ei osaa, Veijo taas näkee sen potentiaalin, mikä on tosi hyvä.”

Osallistuja, Synti-produktio, 2016